Met het hoge werkeloosheidscijfer in Spanje lijkt het alsof de enige oplossing is om je eigen bedrijf op te richten als je in Barcelona komt wonen, gebruik te maken van een specifieke niche in de markt en een innovatief project of idee uit te werken binnen deze niche.
De Spaanse regering keurt veel te weinig noodzakelijke structurele maatregelen goed om deze ontwikkeling te promoveren en er een gemakkelijker proces van te maken, maar hopelijk zullen er geleidelijk aan aanpassingen in de wet komen.
Ondernemer worden is ongetwijfeld een echte trend geworden, maar er zijn altijd wel al werkgevers geweest die zo dapper geweest zijn om al hun tijd en moeite in een idee te stoppen en die hard werken om hun bedrijf uit te breiden. Vaak behalen zij verrassende resultaten en worden zij een modelvoorbeeld van succesvolle zaken.
In Spanje en Barcelona zijn er zo verschillende bedrijven die binnen de nationale en internationale markt naam gemaakt hebben en van mkb-bedrijf zijn doorgegroeid naar grote bedrijven met honderden werknemers en kantoren in verschillende landen.
Op zoek naar woonruimte voor een aantal maanden?
Een van ShBarcelona’s missies bestaat eruit kleine start ups en nieuwe bedrijven te steunen. Daarom zullen we in dit artikel voorbeelden geven van bedrijven die groot succes geboekt hebben en waar je als opstartend bedrijf een voorbeeld aan kan nemen.
Inhoudsopgave
Voorbeelden van succesvolle bedrijven
Moritz
De lokale bevolking van Barcelona kennen het verhaal van Moritz maar al te goed. De Moritz bierfabriek (Fábrica Moritz) werd in het centrum van de stad geopend en serveert tapas en gourmet gerechten aan een schappelijke prijs, altijd vergezeld van hun beroemde zelf gebrouwen bier.
Je zal deze plek nooit leeg zien, er staat altijd een rij klanten te wachten op een tafel.
Op de klantenservice is niks aan te merken; je wordt bediend door goed opgeleide obers in uniform die het concept van Moritz tot in de puntjes afwerken. Moritz opende recent nog een winkel naast het restaurant en een franchise winkel in het cultureel centrum El Born in de wijk El Born.
Het Moritz verhaal is er een van succes; het bedrijf heeft een goede communicatie en marketing strategie en organiseert en sponsort vele leuke evenementen. Het is een echt voorbeeld om te volgen.
Gerelateerd artikel: 10 Redenen om in Barcelona te freelancen
Inditex Group
Het succesverhaal van de Inditex Group, die geleid wordt door een van de rijkste Spanjaarden ter wereld, Amanacio Ortega, kende een internationale uitbreiding met verschillende kledingwinkels die hun diverse kledinglijnen hebben aangepast aan elke stad ter wereld.
Maar vergeet niet dat deze zakenman uit La Coruña (Galicië) in 1969 begon met enkel de ambitie een kledingwinkel te openen. In 1975 werd deze winkel de eerste Zara en de rest van het verhaal kennen we allemaal.
Privalia
Een ander Catalaans bedrijf dat gekend staat voor zijn succes is Privalia, een firma die in 2006 opgericht werd door Lucas Carné en José Manuel Villanueva.
Deze online outlet werd al uitgebreid naar Spanje, Italië, Brazilië, Mexico en Duitsland en haalt elk jaar zo’n 422 miljoen euro per jaar binnen.
Carné stelt voor om “meer conservatief om te gaan met geld voor de nieuwe financieringsronden” en “gepast legaal advies te vragen om verrassingen te vermijden”.
Het is misschien geen slecht idee om te luisteren naar het goede advies van degenen die als kleine ondernemers begonnen en daar nu de vruchten van plukken.
Gerelateerd artikel: Flexwerkplekken in Barcelona
eDreams
eDreams begon in 1999 als een klein online reisbureau en hoort vandaag bij de ODIGEO groep, een van de leidende reisbureaus in Europa en vijfde wereldwijd. Ze verdienen meer dan 4,000 miljoen euro per jaar.
Mauricio Prieto was een van de oprichters in Silicon Valley en een van de zakenmannen die ervoor ijverden om in Barcelona te settelen. Volgens hem is het succes van zijn online reisbureau te danken aan het feit dat hij de eerste in zijn soort was in Europa en dat hij de beste prijzen aan de klanten aanbiedt.
Het volgende doel van deze groep is een introductie op de beurs. Het hoofdkantoor van eDreams zit in de wijk La Dreta de l’Eixample.
Tuenti
En wie kent Tuenti vandaag de dag nog niet? Dit Spaanse sociale netwerk heeft zijn basis in Madrid.
Op Tuenti kan iedere gebruiker een profiel aanmaken, andere gebruikers als vrienden toevoegen en foto’s, berichten, video’s, pagina’s of evenementen uploaden die ze willen delen.
Het werkt net als Facebook, maar de belangrijkste succesfactor is de focus op een jonger publiek dan het sociale netwerk van Zuckerberg (10- tot 20-jarigen).
Tuenti is een van de “dochters” van Telefonica geworden en heeft haar eigen mobiele operator gelanceerd, nadat ze 10 miljoen nieuwe gebruikers per maand binnenhaalden.
De CEO in Spanje, Zaryn Dentzel, zegt dat de belangrijkste pilaar van een bedrijf gevormd wordt door de mensen met wie je werkt. Dat zullen we onthouden.
Check hier beschikbare appartementen in Barcelona
Kende jij al deze bedrijven al?