Barcelona is de perfecte stad om als freelancer te werken. En alhoewel het leven van een freelancer lang niet zo ideaal is als sommige mensen denken, is het wel waar dat zelfstandige professionals een zekere mate van bewegingsvrijheid hebben. Dit betekent dat je ook vanaf het strand of vanuit een prachtig stadspark je werk kunt doen.
Een belangrijk en fundamenteel aspect voor freelancen is ongetwijfeld kunnen plannen en organiseren. Georganiseerd zijn, vooruit kunnen kijken en geen uitstelgedrag vertonen, zijn een aantal basisregels voor freelancen. En laten we ook een beetje doorzettingsvermogen niet vergeten. Vandaag deelt ShBarcelona in dit artikel een aantal tips met je voor wanneer je erover denkt om te gaan freelancen in Barcelona.
Gerelateerd artikel: 10 Redenen om in Barcelona te freelancen
Voordelen van freelancen in Barcelona en hoe je een succesvolle freelancer wordt
Barcelona is een prima stad voor freelancers. En volgens deskundigen gaan we in de toekomst qua baan steeds meer van loonwerker naar zelfstandig ondernemers. Freelancers zijn professionals die hun diensten op freelancebasis aanbieden aan bedrijven en hierdoor zijn ze zich goed bewust van alle voor- en nadelen van deze manier van werken.
Over het algemeen onderscheidt een freelancer zich doordat hij als professional meestal vanaf een werkplek vanuit huis werkt. Elke andere plek met wifi voldoet ook, zolang hij maar gebruik van zijn computer kan maken. Advocaten, architecten, redacteuren, journalisten en fotografen zijn meestal freelancers, maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden als freelancer. Op juridisch vlak worden freelancers of zzp’ers in Spanje gezien als autónomo.
We hebben het al eerder geschreven, maar Barcelona is – om diverse redenen – echt de ideale stad voor freelancers. Allereerst is Barcelona een van de steden waar de meeste startups zich vestigen. Dat is te danken aan de ondernemersgeest en brede visie van de Catalanen, maar ook aan de universiteiten en het hoger onderwijs die innovatie stimuleren. Startende bedrijfjes worden meestal door freelancers opgericht en er wordt ook graag op verschillende gebieden, zoals marketing, programmering of engineering, met hen samengewerkt.
Gerelateerd artikel: Papierwerk om een bedrijf te starten in Barcelona
Er zijn veel hulpmiddelen om je werk als freelancer te vergemakkelijken. Zo zijn er de mogelijkheden die Kanbanize je biedt, om als freelancer overzicht in je werkzaamheden te creëren of samenwerking binnen je team tot stand te brengen. Als je als freelancer, ondernemer of zzp’er geïnteresseerd bent in deze tool, kun je je registreren op de website van Kanbanize. Je kunt daarna de mogelijkheden van verschillende soorten tools verkennen, zoals bijvoorbeeld de software van Kanban. Deze software is ideaal voor freelancers die grote stromen werk moeten organiseren, maar de software werkt ook prima voor bedrijven. Om al het werk in te plannen, te stroomlijnen en geen steken te laten vallen is het soms gewoon noodzakelijk om handige hulpmiddelen in te schakelen.
Zoals aan het begin van het artikel reeds vermeld is, is het voor freelancers die succesvol willen zijn belangrijk om te anticiperen, plannen, organiseren en vooral niet tot morgen uit te stellen wat vandaag al gedaan kan worden. Als je het overzicht dreigt kwijt te raken, kan een traditioneel bord met post-its alleen maar extra chaos veroorzaken. Papier raak je immers makkelijker kwijt, zeker wanneer je met meer mensen in een team werkt. Daarom is het ook van essentieel belang om uitstekend georganiseerd te zijn. Alleen dan kan iedereen efficiënt te werk gaan en excelleren om tevreden klanten te als resultaat te bereiken.
De laatste tips is dan ook om Personal Kanban Boards te gebruiken, waarbij de software dankzij allerlei extra functies je ondersteunt bij een continue verbetering van de werkprocessen. Denk hierbij onder andere aan monitoring en rapporteren.
Werk jij als freelancer? Welke adviezen wil je delen?