Wanneer je met meerdere bewoners in een pand woont, is het heel normaal om een Vereniging van Eigenaren (een VvE) te hebben. Het maakt het onderhoud van het pand en het samenleven een stuk makkelijker.
Heb je recentelijk een appartement in een nieuwbouwpand in Barcelona gekocht? Dan kan het zijn dat er nog geen VvE is. Op het eerste gezicht lijkt het misschien een langdurig en ingewikkeld proces, maar het oprichten van een VvE is helemaal niet zo lastig als het lijkt.
Dit artikel van ShBarcelona vertelt je meer over hoe je een VvE opricht. We hopen alle vragen die zich voor kunnen doen bij de oprichting ervan te beantwoorden.
Inhoudsopgave
Is het oprichten van een Vereniging van Eigenaren verplicht?
We zullen allereerst aangeven wat een VvE eigenlijk is:
Een Vereniging van Eigenaren is een groep mensen die eigenaar zijn van een woning of ruimte binnen hetzelfde onroerend goed.
Hoewel het niet verplicht is om een VvE te hebben, is dit wel zeer aan te raden, omdat je hiermee toekomstige problemen met medebewoners kunt voorkomen.
Alle zaken die met het pand te maken hebben – van reparaties tot onderhoudswerkzaamheden en van openingstijden van de gemeenschappelijke ruimten tot het verrekenen van de servicekosten – worden door de VvE afgehandeld.
Maar wat kan er dan gebeuren als er geen VvE is? Zonder een Vereniging van Eigenaren kan elke bewoner zijn eigen regels opstellen en veranderingen in het pand aanbrengen zonder enig overleg. Dat kan een negatieve invloed hebben op het samenleven met de overige bewoners in het pand en daarmee het welzijn van eenieder die er woont verminderen.
Gerelateerd artikel: 10 regels voor prettig wonen in een appartementencomplex
Stappenplan voor het oprichten van een VvE
Zoals we al eerder gezegd hebben, kan het in enkele situaties zo zijn dat er bij het betrekken van een nieuwe woning nog geen Vereniging van Eigenaren is.
Dit tref je vooral aan wanneer het pand recentelijk gebouwd is (hoewel het ook wel bij bestaande panden voorkomt), want dan heeft de vastgoedontwikkelaar nog geen statuten voor het VvE opgesteld. De personen die normaal in de VvE zitten, zijn namelijk de eigenaars van de woningen in dat pand.
We zullen hieronder uitleggen hoe het stappenplan voor het oprichten van een VvE eruit ziet:
1. Het vormen van een bestuur en de oprichtingsvergadering
Bij de allereerste vergadering – ook wel oprichtingsvergadering genoemd – zijn alle woningeigenaren aanwezig. Is het zo dat nog niet alle onderdelen van het pand (woningen, parkeerplaatsen, etc.) zijn verkocht? Dan moet de projectontwikkelaar ook bij deze vergadering aanwezig zijn.
Tijdens deze oprichtingsvergadering zal de officiële oprichting plaatsvinden en alle functies benoemd worden. Dit is overeenkomstig de Ley de Propiedad Horizontal.
- Voorzitter van de Vve: Dit is de vertegenwoordig van de Vereniging van Eigenaren en hij is bevoegd om de oprichting van het VvE officieel te accorderen en de notulen goed te keuren.
- Administrateur: Deze functie is in Spanje belast met het bijhouden van de boekhouding van de VvE.
- Secretaris: Deze persoon houdt alle documentatie met betrekking tot het pand bij elkaar en georganiseerd.
📌 Het kan wel eens voorkomen dat de functie van voorzitter gecombineerd wordt met die van administrateur en/of secretaris. |
Gerelateerd artikel: De 6 + 1 taken van een vastgoedbeheerder in Barcelona
Zodra de functies verdeeld zijn, kunnen de volgende zaken behandeld worden:
- vaststellen van de servicekosten
- machtiging tot ondertekening verlenen
- begroting goedkeuren
- rekening openen voor automatische incassos voor diverse betalingen
- vragen stellen
2. Statuten opstellen
De Statuten worden opgemaakt tijdens de oprichtingsvergadering en hierin worden alle afspraken en overige informatie vastgelegd die tijdens de vergadering besproken en geaccordeerd zijn. Hierbij worden de namen van alle aanwezigen genoteerd en onder andere hun voor- of tegenstemmen vastgelegd.
De Statuten worden ondertekend door alle officiële hoofdfuncties binnen de VvE en dit wordt overhandigd aan het Kadaster.
Eigenaar van een woning? Maak kennis met onze dienstverlening
3. Notulenboek officieel regelen
Om het notulenboek wettelijk te kunnen gebruiken, moet dit eerst blanco aangeboden worden bij het Kadaster waar het onroerend goed geregistreerd staat. Het verzoek wordt ingediend en hierbij mag de handtekening van de voorzitter van de VvE niet ontbreken. Deze procedure neemt ongeveer een week in beslag.
Zodra het notulenboek officieel is, zullen alle besluiten die tijdens toekomstige vergaderingen genomen worden hierin benoemd worden. Het allereerste aspect is de Grondwet.
Dit soort boeken kun je in Spanje in elke kantoorboekhandel kopen voor ongeveer 20 euro.
4. Een NIF aanvragen
De voorzitter moet zich bij het betreffende belastingkantoor melden en hier de NIF voor de VvE aanvragen.
Hiervoor is belastingformulier 037 nodig. Vul het in en onderteken het. Vergeet hierbij niet de volgende documenten aan te leveren:
- Kopie van DNI van de voorzitter
- Akte van Splitsing van het onroerend goed
- Kopie van de benoeming van de voorzitter van de VvE
📌 De Escritura de División Horizontal van het onroerend goed (Akte van Splitsing) is een document waarop alle informatie staat, zoals de VvE, gemeenschappelijke ruimten, beschrijving van woningen. Het is van belang dat alle eigenaren binnen het pand bij de oprichting een kopie van de akte krijgen, zodat ook zij al deze informatie tot hun beschikking hebben. |
Neem een kijkje bij onze koopwoningen
Wat kost het om een VvE op te richten?
Het is niet duur om een Vve op te richten en de kosten worden dan ook gezamenlijk door alle eigenaren gedragen.
Het notulenboek kost ongeveer 20 euro en daarbij komen dan de kosten voor de oveirge formaliteiten. Er is geen vast bedrag voor te geven, maar alles samen kost het tussen de 100 en 300 euro.
Je bent bijna aan het einde van dit artikel en weet nu welke stappen er gezet moeten worden om een VvE op te richten. Het proces is niet ingewikkeld en het is ook geen dure aangelegenheid.
Heb jij wel eens een VvE opgericht?
Deel je ervaringen!