Een van de meest gestelde vragen die gesteld wordt tijdens het huren van een huurwoning, is wat er gebeurt als er iets in/met de huurwoning aan de hand is. Weten wie welke reparaties dient te betalen aan een huurwoning is een van de meest belangrijke gegevens waar je rekening mee moet houden. Het kan bijvoorbeeld een rol spelen als er een huishoudelijk apparaat stuk gaat.
Over het algemeen vind je deze informatie in de clausules in je huurcontract. Kun je deze clausules niet vinden of zijn ze er gewoonweg niet? Dan is de LAU (Ley de Arrendamientos Urbanos) hierop van toepassing.
Inhoudsopgave
Basiscriteria voor reparanties aan een huurwoning
Stel je eens voor dat je een huurwoning voor de lange termijn in Barcelona gaat huren (meerdere jaren). Zodra je iets vindt dat je bevalt, wordt het tijd om de kleinste details onder de loep te nemen. Een van die details staat in het huurcontract en het betreft de clausules.
Deze clausules mogen nooit in strijd zijn met de vigerende wetgeving zoals die in de LAU beschreven staat, want anders is het huurcontract ongeldig. Teken nooit zomaar een huurcontract en win altijd advies in bij een deskundige voordat je je handtekening plaatst. Zo kun je fouten voorkomen.
Als er helemaal niks over reparaties in je huurcontract vermeld staat, zijn er andere criteria waar je rekening mee moet houden. We noemen de volgenden:
Oorsprong reparaties
De oorsprong van de noodzakelijke reparaties bepaalt welke kosten voor de huurder komen en welke kosten door de verhuurder betaald worden.
In het algemeen geldt dat reparaties die nodig zijn om het appartement in goede algemene staat te behouden voor rekening van de verhuurder komen. Hij is diegene die ervoor moet zorgen dat de huurwoning in goed bewoonbare staat is en blijft.
Hier vallen bijvoorbeeld ook reparaties onder die te maken hebben met de slijtage van de huurwoning zelf. En dit is precies het punt waardoor verwarring ontstaat, want veel verhuurders denken dat de huurder verantwoordelijk is voor het vervangen van een huishoudelijk apparaat.
Gerelateerd artikel: Wat is beter? Een gemeubileerd of ongemeubileerd appartement verhuren? Hier zijn 20 overwegingen
De Wet- en Regelgeving is hierover echter zeer duidelijk: de verhuurder is diegene die de reparatie of vervanging van een defect huishoudelijk apparaat betaalt. Er zijn – zoals je hieronder zult lezen – wel uitzonderingen op deze regel.
Alle reparaties die voortvloeien uit het normaal onderhoud van een woning zijn voor rekening van de verhuurder. Indien bewezen kan worden dat de huurder de verhuurder heeft nagelaten op de hoogte te brengen van een mankement (en het euvel hierdoor is verergerd), mag je aannemen dat het de huurder is die fout is geweest. Dan moet hij de reparatie of vervanging betalen.
Misbruik van het onroerend goed
Zoals we eerder al vermeld hebben, zijn er wel situaties waarin het voor kan komen dat de huurder betaalt voor reparatie of vervanging. De keren dat dit gebeurt, is voornamelijk te wijten aan het niet normaal gebruiken van een object zoals je dat mag verwachten. Dit moet wel bewezen worden.
Kleine reparaties tijdens de huurperiode
Volgende de LAU bestaan er ook “pequeñas reparaciones” oftewel, kleinere reparaties. Onder dit soort reparaties worden kleinere herstelwerkzaamheden geschaard die niet duur zijn, zoals het vervangen van kleine onderdelen. Stel dat er een kraan lekt of dat de stortbak stuk gaat. Het vervangen van het rubber in de kraan komt dan voor rekening van de huurder. Het zijn reparaties of kosten die voortvloeien uit normaal gebruik.
Helaas wordt in de Wet- en Regelgeving niet heel zwart-wit geschetst wat kleine reparaties precies zijn. Er is ook geen lijst die dit verklaart. En dat maakt dat er regelmatig twijfels zijn over wie verantwoordelijk is voor welke kosten.
Voordat je een huurcontract tekent en in je nieuwe huurwoning trekt, is het dan ook van belang om te checken welke voorwaarden er zijn. Je moet ze ergens kunnen terugvinden. De huurwoningen die via ShBarcelona verhuurd worden, zijn altijd in perfecte staat en voorzien van alle standaard benodigdheden. Dit voorkomt dat je voor verrassingen komt te staan en in de toekomst reparaties moet betalen.
Wacht niet tot het laatste moment met woonruimte reserveren!
Lijst met schade door dagelijks gebruik
Om niet met vragen te blijven zitten over wie wat dient te betalen, geven we hieronder overzichtelijk aan welke schade of reparaties zich in een huurwoning kunnen voordoen en wie hiervoor normaal verantwoordelijk is.
Welke reparaties betaalt de huurder?
- kapotte ramen
- kapotte lampen
- problemen met rolluiken
- reparaties aan wasbak of stortbak
- reparaties aan deurkozijn
- kleine beschadigingen door dagelijks gebruik
Welke reparaties betaalt de verhuurder?
- kapotte huishoudelijke apparaten, zoals een wasmachine of boiler
- vocht
- vervanging van andere elektrische apparaten die kapot zijn
- reparaties aan nutsvoorzieningen (elektriciteit, water, et cetera)
- elke verbetering of verandering die nodig is om de staat en hoofdstructuur goed te houden
Gemoedsrust is voor beide partijen een belangrijk goed en daarom kan er een opstalverzekering worden afgesloten. Hoewel het iets essentieels lijkt, is het niet verplicht voor de verhuurder. De laatste jaren zijn er ook steeds meer verzekeringen (algemeen of specifiek) voor huurders verschenen.
Het belangrijkste doel van deze nieuwe verzekeringen is lastige situaties voorkomen en problemen zo snel mogelijk oplossen. Zo heb je geen kopzorgen als zich toch een keer schade voordoet of iets gerepareerd moet worden in de huurwoning.
Nu ben je op de hoogte van alle ins en outs als het om schade in een huurwoning gaat!
Heb jij al eens iets moest betalen na vertrek uit de huurwoning?
Deel je ervaringen en tips met onze lezers!